sobota, 21 grudnia 2013

Wesołych...!!!



I w bonusie pierwsza paralaktyczna Astro-Choinka (zauważyliście, że zawsze choinka stawiana jest na montażach azymutalnych?) ;)


Tylko mi nie pisać, że to będzie niestabilne. To są Święta, wszystko jest możliwe :p

wtorek, 3 grudnia 2013

Coraz bliżej Święta - czyli Lidl schodzi na...Huygensy.

Jak co roku o tej porze, oczy astromiłośników w krajach, w których dane jest robić zakupy w sieci sklepów Lidl, skierowane są właśnie w kierunku gazetek informacyjnych i stron niemieckiego marketu. Co tym razem zaoferuje łaknącym nocnego nieba z nieco mniejszym budżetem?
Niestety chyba bezpowrotnie minęły czasy lornetki 10x50 sygnowanej logiem Meade, później Bresser, lornetki trochę delikatnej, ale niedoścignionej optycznie w tej klasie cenowej. Niejednego przepełniała duma z zakupu szkieł z pryzmatami BaK-4 za 80zł. 
Nie kupimy już w Lidlu Skyluxa z przyzwoitym montażem Astro-3 na stalowych nogach...
 A co teraz? Zobaczmy. Zacznijmy od lornetki:
Zoom! Znowu, a jak wie każdy średnio rozgarnięty astromiłośnik - zoom to zuo! Wąskie, ciemne i w ogóle do d**y. Dodatkowo z opisu dowiadujemy się, że  układ optyczny dysponuje wysokiej jakości "pryzmą" i powłoką odblaskową...Jedną? O_o
Jako, że mieszkam na wyspie znanej z deszczu, królowej i dziwnych zwyczajów na drodze, sprawdzam tutejszą ofertę. Nie ma nic o pryzmach...o pryzmatach też nie. Aha, lornetka jest tańsza o jakieś 15%.

sobota, 30 listopada 2013

Cześć i chwała bohaterce!

Dała wspaniały przysłoneczny popis ale "Kometą Stulecia" wypalającą oczy w dzień ani w nocy, ani nawet przez lornetkę, nie zostanie...


poniedziałek, 25 listopada 2013

Tekst Dnia - Wydanie Specjalne 2



szuu
kometa stulecia nie żyje! na miejscu jest nasz reporter...

mariogda
ciekawe czy uda się ustalić sprawcę zabójstwa :P hehe

szuu
pod latarnią najciemniej :-)

DuRuS
Polska zamierza wysłać "Ekypę ekspertów Macierewicza". Większość polaków popiera decyzję.

mariogda
Podejrzewam, że wspomniana ekipa otrzyma również wyczerpujący raport od naszych towarzyszy zza wschodniej granicy, co w znacznym stopniu ułatwi ekspertom dotarcie do prawdy ... jedynie słusznej

Alice
@mwojt głównym doradcą grupy "expertów"

 
Mario1918
Ile było wybuchów ? Jeżeli dwa ,to sprawa jest podejrzana.

środa, 13 listopada 2013

AstroTV 2 - propozycje :)

Link do poprzedniego wpisu spowodował spory offtop na Astropolis dlatego zapraszam tutaj z propozycjami tytułów :) Wziąłem już kilka, które padły do tej pory i coś od siebie :)
Mam nadzieję na częstą aktualizację :)
Na zachętę kadr z filmu "Upiór w Dobsonie" :)
 
Filmy
Upiór w Dobsonie
Dawno temu w RAWie
Messierminator Ocalenie
Hubble'a Pułapka 4
Milczenie Napędów
12 Gniewnych Astrofotografów
Obserwacje u Tiffany'ego
Atlas Nieba Znaleziony w Saragossie
Piąty Element Naglera
Trzy Kolory - HST
Jak Przepaliłem Drugą Fotkę Oriona
 Fociarze z Astropolis - Klątwa Czarnej Tuby
Fociarze z Astropolis - Na Krańcu Wyciągu
Fociarze z Astropolis - Skrzynia Akcesoriów
Poszukiwacze Zaginionej Zaślepki
 Między Lustrem a Niebem
Pier z Marmuru
Pier z Żelaza
W Samą Północ
Stack Trek - s.f.
Obserwuj Albo Foć - komedia romantyczna
Skazani na Light Pollution - dramat
Bruce Wszechfocący - komedia
Wszyscy jesteśmy DeeSiarzami - komedia Polska
Klik i kierujesz gdzie chcesz - komedia (o GoTo)
Karol. Człowiek, który został gwiazdorem
Karol. Gwiazdor, który pozostał człowiekiem
Edward Ethosoręki - czarna komedia
EQ1 - montaż z nadziei - dramat historyczny
Montaż się rypnął - komedia

wtorek, 12 listopada 2013

AstroTV czyli program utopijnej telewizji :)


6:00  Szkicowanie na Śniadanie

7:05  Telezakupy.pl


8:30 Ziarno – Podstawy Odszumiania Zdjęć
09:00 Od Bubla do Hubble’a – porady sprzętowe
10:15 Najsłabsze Ogniwo odc.1 - O Łańcuchu Markariana

piątek, 1 listopada 2013

O umieraniu z rozmachem...Gwiezdne Nagrobki

O mgławicach planetarnych można dosyć dosadnie powiedzieć - gwiezdne nagrobki, ewidentne oznaki starości i przemijania. Stara gwiazda, która już zdążyła opuścić ciąg główny, a w jej jądrze wyczerpały się zapasy wodoru, odrzuca swoje zewnętrzne warstwy. Obnaża się i zostaje z samym jądrem. Otoczka rozszerza się, najpierw szybko, potem zwalnia i stopniowo traci swoją początkowo bardzo wysoką temperaturę. Po pewnym czasie ostatecznie odejdzie w niebyt. Zanim jednak to się stanie, tworzy w przestrzeni kosmicznej przepiękną kompozycję kolorów i kształtów.

Nagrobki mogą być różne. Dobrze to wiemy, zwłaszcza w tych dniach, kiedy nawiedzamy cmentarze. Niektóre są ładne, niektóre mniej, niektóre są skromne, inne powalają bezguściem, a bywa że ktoś pierdzielnie pomnik jak stąd do (tu niech każdy sobie wstawi jakąś bardzo odległą miejscówkę).  Mgławicowe nagrobki gwiazd, także bywają różne, ale zwykle to niesamowita uczta dla oczu. Zerknijmy na zestaw dosyć znanych efektownych przykładów:

niedziela, 20 października 2013

Kręci się...w którą stronę?

Nie oglądam telewizji publicznej prawie wcale, ale skusiłem się w efekcie lekkiego zamieszania, jakie pojawiło się na Astropolis. Jakieś 10 minut poszukiwań i znalazłem odcinek programu "Świat się kręci":


Okazało się, że jednym z gości programu był znany i lubiany Karol Wójcicki zwany Karolem W (nie mam pojęcia dlaczego). 
No nic, propagator astronomii w TV, po tytule wnioskuję, że pewnie jakiś popularno-naukowy (jak wspomniałem, publicznej ogólnie nie oglądam)...a tu niespodzianka czyli chłopak do wynajęcia, tańcząca na stole "gwiazda" disco polo, a między nimi opowiadający o komecie ISON...Karol O_o.
No to już wiem, co zabrało dzieciom wieczorynkę (program emitowany jest do 19:20)...to jest ta słynna "misja" telewizji publicznej, która ja widać jest skrupulatnie realizowana?
 Tak czy owak, wspomniany odcinek widzę mniej więcej tak:

 
To ujęcie, to klatka z drugiej części Spider-Mana. Główny bohater próbuje uratować pociąg przed znalezieniem się na dnie...
W obu przypadkach ta sztuka się udała. Ludzie w pociągu przeżyli, a wspomniany odcinek nie był totalnym dnem tylko dzięki środkowej części (dokładnie od 15 minuty, 30 sekundy ;)

Swoją drogą, może to dobry sposób na przekazanie masowemu odbiorcy ciekawych treści? Wpakowanie jej między gó**o ale jednak popularne gó**o" ?


poniedziałek, 14 października 2013

Wielkość ma znaczenie? - czyli nieco o rozmiarach kątowych.

Niebo gwiaździste nad nami...to sfera i prawo moralne ta kupka gruzu pod nami to mniej więcej też sfera. 
Nietrudne (a chyba ciekawe) będzie porównanie rozmiarów kątowych niektórych obiektów z jednej jak i z drugiej strony :)
Zacznijmy może od pokazania o co chodzi i kilka największych przykładów:
 Słońce i Księżyc, czyli dwa największe obiekty na niebie ale wcale nie takie duże. Czym jest wielkość jednego dużego miasta w skali całego Świata? Miasto miastem, ale czym jest pojedyncze boisko do piłki, np takie na którym nasza reprezentacja dostaje regularny oklep? O ile największe/najbliższe planety jeszcze jakoś na tym tle wyglądają, to te mniejsze kątowo i największe księżyce są niczym (niecelny) wykop Boruca do Lewandowskiego...w skali naszej planety!

piątek, 11 października 2013

O piwie z Kosmosu historyjki trzy...


 O warzeniu w nieważkości...

Pewien 11-latek z Colorado (oczywiście w USA) wygrał przed paroma dniami całkiem poważny konkurs proponując wyprodukowanie piwa w Kosmosie. Pomysłowy uczestnik narodowego konkursu na propozycję eksperymnetu, który mógłby zostać przeprowadzony w Kosmosie, zamiast zasugerować wpływ nieważkości dajmy na to, na myszoskoczki, stwierdził  że astronauci ku pożytkowi naukowemu oczywiście...mogliby produkować piwo. 
Skąd taki pomysł w głowie 11-latka?
Zerknijmy na imię zwycięzcy - Michal Bodzianowski. Prawdopodobne pochodzenie może tłumaczyć takie a nie inne zainteresowania. Dodatkowo jeden z nauczycieli wyjaśnia, że chłopak dostał niedawno książkę w której przeczytał jak popularne w średniowieczu było piwo, ponieważ było bardziej czyste niż woda.
Chłopak w swej pracy tłumaczy, jak ważna zarówno dla przetrwania w Kosmosie jak i z powodów medycznych, może być produkcja piwa :)
Propozycja ta wygrała z 744 innymi nadesłanymi przez 3900 uczniów w wieku 10-17 lat. 
Konkurs jest częścią programu "Student Spaceflight Experiments Program"

niedziela, 22 września 2013

G-Astronomicznie - czyli O Wypiekach Ciał Niebieskich

Czy ma ktoś urodziny i ochotę zjeść planetę? Ma ktoś ochotę dać zajęcie żonie/mamie/córce/ sąsiadce i zjeść planetę tak bez okazji? Z pomocą przychodzi Australijka Rhiannon, tworząca bloga cakecrumbs.me 
Po przedstawieniu w maju tego roku wypieku w kształcie Ziemi (jednej półkuli)...
...pod koniec lipca zaprezentowała Światu genialne ciacho przedstawiające Jowisza, które bardzo szybko zdobyło rozgłos, zwłaszcza w zaułkach internetu okupowanych przez miłośników nauki wszelkiej maści.
Dlaczego? Wystarczy zobaczyć:

piątek, 20 września 2013

Irlandczyk Rho Ophiuchi - Czyli Astronomia według Gazety.pl

Królewskie Obserwatorium Astronomiczne w Greenwich, ogłosiło wyniki organizowanego corocznie konkursu fotograficznego.
Gazeta.pl nie omieszkała o tym poinformować rodaków...niestety zrobiła to dosyć nieudolnie...no dobrze...bardzo nieudolnie O_o.
http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/5,114944,14634043,Niesamowite_zdjecia_astronomiczne_z_konkursu_Krolewskiego.html?i=0 

W głowie się nie mieści, że portal tak pieczołowicie dbający o astronomiczną wiedzę Polaków (o czym swego czasu przekonałem się pracując w pewnym planetarium - tekst na inną okazję), dopuszcza się takiego rażącego niedbalstwa!
O co chodzi? Zacznijmy od tytułowego Rho :)

Zdolny fotograf byłby z tego Rho...gdyby istniał :D Pomińmy już nawet głupią literówkę w słowie "wyróżniona". Rho Ophiuchi to gwiazda...znajdująca się na tym właśnie zdjęciu. Każdy średnio ogarnięty miłośnik nieba zna ten fragment. 

sobota, 14 września 2013

3 najgłupsze filmy kosmiczno-katastroficzne jakie widziałem...


"Kosmiczna Katastrofa" - na wstępie respekt dla twórców filmu za rozmach. Nie bawią się w przysyłanie planetoid, meteorytów czy innego kosmicznego gruzu. Takie zabawy są dla dzieciaków i Bruce'a Willisa. Idziemy z rozmachem i za pomocą naszego Słońca, które na ułamek sekundy stało się magnetarem(!), wystrzeliwujemy w stronę Ziemi Merkurego. Tak, całą planetę!
.
Jak do tego doszło?
Zaczyna się niewinnie. W kierunku Merkurego (który jeszcze jest na swoim miejscu) zbliża się dzielna ekipa astronautów (dla nich też respekt za latanie przy Słońcu nawet bez żaluzji w oknach;), którzy jeszcze przed osiągnięciem celu podróży muszą brać nogi za pas bo pech chciał, że Słońce postanowiło podsmażyć wszystko w okolicy, w tym znajdującą się dziwnie blisko powierzchni gwiazdy planetę. Efekt jest bardziej efektowny - spalony skwarek nazwany kiedyś Merkurym, wypada z orbity i leci w kierunku...a gdzie ma lecieć? Wiadomo, że do nas :) W międzyczasie dowiadujemy się, że przelot obiektu 60 mln kilometrów od Ziemi "to o włos od katastrofy". Wiedzę tę zawdzięczamy lektorowi - w oryginale jest mowa o 40 tys. mil.
Wracając do głównego wątku. Burza słoneczna oprócz rzucania planetami upodobała sobie również, wykonane z największym rozmachem efektów specjalnych...ciągniki rolnicze :D

sobota, 31 sierpnia 2013

Po ósme - nie pisz fałszywego świadectwa...

Będzie krótko...


Nie jestem anonimowy skoro moje imię i nazwisko jest znane liście imion i nazwisk zakazanych. Nie jestem w zbiorze "wszyscy" ? Może lepszy byłby dopisek w regulaminie: "Dostęp do forum mają wszyscy nie anonimowi użytkownicy użytkownicy internetu, których poglądy nie zagrażają administracji forum" ? ;)

P.S. Nie, nie byłem nigdy na tym forum, tym bardziej nie byłem zbanowany.
P.S. Wybierałem się w celach pokojowych.

Skoro zacząłem religijnie to i skończę:
Niechaj więc mowa wasza będzie: Tak - tak, (...) bo co ponadto jest, to jest od złego. Mat. 5:37.

środa, 21 sierpnia 2013

Rob Budowniczy


W odcinku emitowanym od wczoraj, możemy zobaczyć Roba Budowniczego i Jego tajemniczego pomocnika KRS'a w akcji. Tylko na forumastronomiczne.pl


Powtórek raczej nie będzie ;)

wtorek, 20 sierpnia 2013

Garść statystyk forumowych


Stan na 20/08/2013

Jaki udział w ilości postów na forum ma główny administrator?

1. AstroCD - Marek Substyk - 11,30 %
2. Forumastronomiczne - Ignisdei - 8,73%
3. Astromaniak - Janusz_P - 7,09%
4.Astronomia.pl - Ayrton - 4, 54%
5. Astropolis - Adam_Jesion - 3,36%
6. Astro4u - Bartek - 0,42%

Użytkownicy z największą ilością postów (licząc 6 największych for)?

1. Adam_Jesion - 16.214
2. Janusz Płeszka - 15.983
3. Paweł Baran - 11.678
4.McArti - 9505
5. Hans - 9319
6. Jale - 8895
7. Sumas - 8638
8. Marek Substyk - 7274
9. Ignisdei - 6910
10. Hamal - 6463

 TOP 5

Astro4u

 AstroCD

poniedziałek, 19 sierpnia 2013

Kilka konstrukcji bez obstrukcji...i inne lustrzane fanaberie.

Do popełnienia tego tekstu zainspirowała mnie rozmowa z Riklaunimem i artykuł na Jego stronie: LINK
Jakie ciekawe układy optyczne mogą zrodzić się w umysłach poszukujących wizualnej perfekcji i/lub wygody użytkowania?
Sprawdźmy :)

1. Schiefspiegler. Skonstruowany po raz pierwszy w latach 50-tych XX wieku, przez niemieckiego reżysera, pisarza i przy okazji inżyniera - Antona Kuttera, który postawił sobie za cel usunięcie bolączki systemów zwierciadlanych czyli obstrukcji. Osiągnął to prostym sposobem - dobierając kształt i wzajemne położenie luster w ten sposób, żeby lustro główne nie było niczym przesłonięte. Konstrukcja Kuttera cierpi na sporą komę i astygmatyzm co jednak nie ma większego znaczenia przy małych światłosiłach, a i tak jest zwykle korygowana dodatkowym szkłem ;)


sobota, 17 sierpnia 2013

Astronomia przez duże "A"

Oto gwiazda ostatnich dni.
Gwiazda w każdym znaczeniu. Nova w Delfinie. To niezwykłe wydarzenie. Sprawiła, że na największych forach pisze się o Astronomii. Nie tylko o tym kto, komu, za ile, dlaczego. Nie tylko o tym czy sprzęt A jest lepszy od B. Nie tylko o tym, że ktoś zrobił kolejne zdjęcie deesa ale ma pojechane gwiazdki...Niezwykłe choćby dlatego, że w przeciągu 4 dni pojawiło się ponad 20 ocen jasności. Na tą gwiazdkę z różnych rejonów nieba, z wszelkie maści kłaczków, przesunęły się obiektywy astrofotografów. Święto!
Wystarczy obejrzeć, poczytać, zobaczyć radość z nietypowego zjawiska. Ludzie tym żyją:

wtorek, 13 sierpnia 2013

Spadające gwiazdy sanockiego dziennikarstwa...

Kacper Drwięga czy Martyna Sokołowska? Autor zdjęcia czy autorka artykułu? A może oboje? Kto robi debili z siebie albo czytelników i przynosi wstyd portalowi iSanok.pl ? Czy naprawdę myślą, że czytelnicy portalu łykną taką bzdurę? O co chodzi?


sobota, 3 sierpnia 2013

Back To The Future - Back To The Past...Czyli o ruchach własnych gwiazd.

Co twierdzą encyklopedie ? Ruch własny to miara szybkości, zmiany pozycji obiektu na niebie. Podawany zwykle w sekundach kątowych na rok...i takie tam. Chyba każdy astromiłośnik słyszał o Gwieździe Barnarda, niektórzy śledzili/śledzą jej ruch. Ale sprawdźmy jak to wygląda na przestrzeni nieco większej ilości czasu...dajmy na to ok. 100.000 lat wstecz i ok. 100.000 wprzód. Kiedyś bardzo na moją wyobraźnie podziałała grafika z Poradnika Kulikowskiego:
Jak wyglądało niebo kiedyś? Jakim będą go podziwiać nasi potomkowie?
Odpalamy wehikuł....

piątek, 2 sierpnia 2013

Powrót Jedi czy Imperium Kontratakuje ?

Co wyniknie z pojawienia się legendarnego Uniwersała w astromiłośniczym mainstreamie?
Czy nowe idee doczekają się spełnienia? Może jakaś krakowsko-żywiecka współpraca?

Na razie na szaro, ze sceptycyzmem ale i z lekką nutką nadziei na Dobre Bo Polskie...


uniwersał teleskopy opinie jacek uniwersał kopuły

piątek, 26 lipca 2013

Kto wchodzi bez groszy, kij go wypłoszy! (update 27.07)


Dwa słowa poruszyły polski astroświatek niczym royal baby opinią publiczną w Wielkiej Brytanii -
Bezpieczeństwo giełdy,
które to oznajmiły nadciągające wydarzenia nie mające w Polsce precedensu. Nad astromaniakowymi handlarzami używanym (i nie tylko) sprzętem, zawisła groźba opłat pod pretekstem zwiększenia bezpieczeństwa. Burzliwy temat dorobił się już 10 stron i wygląda na to, że rozwinie się dalej. Już około 3 strony okazało się, że tytułowe "bezpieczeństwo" jest tutaj najmniej ważne, a pozostała kwestia wyłącznie pieniędzy. Ludzie robią biznesy na darmowej giełdzie, a serwer kosztuje. Jak drażliwy to temat, świadczą liczne kłótnie, które już miały miejsce i pewnie kolejne w przyszłości.

Nie mogę odmówić sobie tej przyjemności wyrażenia własnego zdania :)

niedziela, 21 lipca 2013

AstroPoradnik 2013

(...)nie mylić z Poradnikiem Miłośnika Astronomii Marka Substyka który powinien nosić tytuł Poradnik Obserwatora Syntą 8(...)"
Janusz_P

Oto jest. Dzięki uprzejmości Piotrkusia wszedłem w posiadanie drugiego wydania Poradnika Marka Substyka.  Jako, że po poprzednim wydaniu trochę pojechałem licząc na poprawę w przyszłości, nie mogłem nie sprawdzić zawartości następcy ;)

Pierwsze Wrażenia.
Poradnik zamówiony na allegro, cena 39.90 całkiem przystępna. Wszystko bez zarzutu, szybka przesyłka, w środku faktura...Kilka dni zajęło zanim dzieło dotarło na Wyspy Brytyjskie ale oto jest, zapewne jeden z nielicznych egzemplarzy na półkuli zachodniej :D
Książka fajnie leży w dłoni, chyba ma lepszy papier niż poprzednik, tak czy owak optymalny - strony nie są z papieru toaletowego ale też nie błyszczą się jak psu...;) 

Tajemnica Zaginionych Stronic
Już przed zakupem zastanawiałem się, gdzie one są. Pierwsze wydanie to ok 360 stron, drugie niecałe 250. To ponad 100 stron różnicy, 30% ! Sprawdźmy więc:
- Czym obserwować - ok. 30 stron mniej
- Jak i gdzie obserwować - kilkanaście stron więcej O_o
- Gwiazdy i gwiazdozbiory (rozdział o innej nazwie niż poprzednio ale podobnej zawartośći)  - znów kilkanaście stron więcej!
3 pierwsze rozdziały zajmują 94 strony, poprzednio...tyle samo! Tajemnica tkwi w kolejnych. Od razu rzuca się w oczy uporządkowanie spisu treści w porównaniu do poprzednika, cała książka ma dokładnie 3x mniej rozdziałów (7/21). Cały blok poświęcony obiektom, jakie możemy dostrzec na niebie zamiast grubo ponad 200 stron, zajmuje teraz ponad 100 stron mniej...ahaaa, więc tu się podziały :)
Warto zwrócić uwagę, że zmianie uległa czcionka, chyba jest bardziej elegancka niż poprzednia, która także z racji rozmiaru kojarzyła się z podręcznikiem dla dzieci. Dzięki temu więcej tekstu mieści się na takiej samej przestrzeni. Sprawia to, że ogólna ilość treści w książce nie powinna być zauważalnie mniejsza. Dodatkowo drugie wydanie jest nieco wyższe niż poprzednie.
Skoro już jestem przy spisie treści to zwraca uwagę miejsce działu o astrofotografii. Wcześniej schowana gdzieś między małymi obiektami Układu Słonecznego a prognozą pogody,oprogramowaniem i zjawiskami na niebie, teraz dorobiła się łatwo zauważalnego działu numer 6. A właśnie - pogoda i oprogramowanie. Pogody spodziewałbym się gdzieś w pobliżu "miejsca obserwacji" i rzeczywiście tam ją znajdę. Niewielki tekst o oprogramowaniu jest teraz pod koniec książki. Układ treści zdecydowanie na plus. Jest mniej chaotycznie, wszystko jest mniej więcej tam gdzie się tego spodziewam :)

sobota, 13 lipca 2013

Kampania Wrześniowa

Czyli zlotowe manewry na przełomie sierpnia i września:



1. Spała. Delta Optical Astroshow, 29.08 - 01.09

2. Kuwasy - Woźnawieś. StarParty 2013 - Mazury - X Lat Astropolis, 29.08 - 01.09

3. Zatom. VII zlot Forumastronomiczne.pl w Zatomiu, 05.09-08.09

4. Roztoki Górne. Jesienny zlot Astromaniaka, 05.09-08.09

piątek, 12 lipca 2013

"Astronomiczne" flagi

Czyli mały przegląd obiektów niebieskich występujących na narodowych (i nie tylko) flagach.


1. Zacznijmy od flagi Brazylii, na której znajduje się aż 27 gwiazd odpowiadające gwiazdom, które można zobaczyć na niebie.
Flaga została zaprojektowana przez profesora Teixeirę Mendesa we współpracy z Miguelem Lemosem (obaj byli znanymi pozytywistami, zwolennikami francuskiego filozofa Augusta Comte) oraz astronomem Manuelem Pareirą Reisem. Wykonawstwem zajął się malarz Décio Vilares.


Ilość gwiazd odwzorowuje liczbę jednostek federacyjnych Brazylii, a ich wielkości i rozmieszczenie są szczegółowo określone w ustawie. Pozycja każdej z nich przypomina niebo nad Rio de Janeiro 15 listopada 1889 roku, o godzinie 20:30, widziane spoza sfery niebieskiej (czyli„z kosmosu”). Przedstawione 27 gwiazd należy do 9 gwiazdozbiorów: Małego Psa, Wielkiego Psa, Kila, Panny, Hydry, Krzyża Południa, Oktantu, Trójkąta Południowego i Skorpiona. 

sobota, 29 czerwca 2013

O dwóch takich, którym kupiono Księżyc...

...a właściwie mały jego fragment.
Mniej więcej 6 lat temu rozgłośnia radiowa RMF-FM postanowiła "kupić" działkę na Księżycu komuś, kto ten Księżyc...ukradł 45 lat wcześniej!

Rzecznik rządu powiedział RMF FM, że premier prezent przyjmie. Księżyc premierowi kojarzy się z dzieciństwem, bardzo miłym okresem. Jak wiemy, premier był jednym z aktorów, który grał w filmie „O dwóch takich co ukradli Księżyc”. Premier grał Placka. Podkreślmy, że to była gra aktorska, a nie normalne życie. W normalnym życiu premier poświęcił się walce o uczciwość w życiu publicznym – walczył z kradzieżą, walczył o sprawiedliwość i teraz – jak widać – opłacało się, bo oliwa sprawiedliwa i tak Księżyc dostanie - zaznaczył Jan Dziedziczak.


Działka na Księżycu podarowana braciom Kaczyńskim na 58 urodziny, ma 80 arów powierzchni, jest położona w atrakcyjnym miejscu, z widokiem na Ziemię. Skąd taki wybór? Zasięgnięto rady eksperta:





piątek, 28 czerwca 2013

3 kosmiczne bzdury, w które jeszcze ktoś wierzy :)

Temat pojawił się niedawno na forumastronomiczne.pl.Potężne przymrużenie oka, wyłączenie mózgu i jeszcze większe podkręcenie tolerancji na ludzką głupotę.
Dla jasności - teksty w kolorze cyjanowym są moje, reszta to cytaty.
Czytanie tego i ewentualne wchodzenie w linki, na własną odpowiedzialność!

Czyli the-best-offy z pewnego forum...

"Nauka nie wie nic o grawitacji, nie potrafi leczyć znacznej większości chorób. jeździmy starymi typami samochodów, które powstały już w osiemnastym wieku, najlepsza broń to karabin wynaleziony kilkaset lat temu. Nie wiemy nic o magnetyzmie i wielu, wielu innych zjawiskach. Dodajmy do tego spalanie w startym stylu węgla i benzyny oraz oszukańczą podróż na księżyc, i wszelkie osiągnięcia naukowe możemy sobie odpuścić. "

1. Teoria Pustej Ziemi

Twierdzenie: Ziemia jest pusta, a my żyjemy wewnątrz, ewentualnie na zewnątrz, a w środku grasują demony/anioły! :)



niedziela, 16 czerwca 2013

Historyczne Gwiazdozbiory 1/3

Do momentu ujednolicenia map nocnego nieba w 1928 roku, przybywało coraz więcej konstelacji, przeważnie okolicznościowych i nie utrzymujących się długo . Trwały kłótnie o utrzymanie tego czy innego symbolu o zabarwieniu politycznym, pojawiały się też ciągle, nowe indywidualne projekty.

O losie nowej konstelacji decydowały różne czynniki, takie jak autorytet projektodawcy, akceptacja głównych europejskich akademii nauk albo i osobiste zabiegi oraz porozumienia. Lalande przedstawił na zjeździe astronomów w Jenie (1798) nowy gwiazdozbiór, Globus Aerostaticus (Balon), jako sposób na utrwalenie na firmamencie francuskiego wynalazku braci Montgolfierów. Bode, niechętnie przyjąwszy projekt francuski, zgodził się nań pod warunkiem wzajemnej akceptacji nowego gwiazdozbioru, Officina Typographica (Prasa Drukarska), a to "na pamiątkę 350-lecia niemieckiego wynalazku sztuki drukarskiej".

 Wymiana "gwiazdozbiór za gwiazdozbiór" nie była nowym wynalazkiem. Już wcześniej Lalande obiecał zgodę na umieszczenie Chwały Fryderyka na paryskich mapach nieba, jeśli Bode włączy do atlasu "gwiazdozbiór Messiera", Custos Messium.  Do autorów pamiątkowych konstelacji dołączył wybitny angielski fizyk (i egiptolog!) Thomas Young. Map Younga należy szukać w A Course of Lectures on Natural Philosophy and the Mechanic Arts, tom 1 (Londyn 1807). Wraz z wprowadzonym przez samego Younga Ogniwem Volty, zawierają one 124 gwiazdozbiory, co było rekordem w nowożytnej Europie.


Antinous
Gwiazdozbiór w pobliżu Orła, obecnie jego część. Antinous to postać historyczna, grecki kochanek cesarza Hadriana. Zginął topiąc się w Nilu w wieku 15-20 lat. Cesarz ogłosił Antinousa herosem, wznosił ogromne świątynie,urządzał igrzyska na jego cześć, a także wprowadził na niebo gwiazdozbiór. Ptolemeusz w swym Almageście umieszcza w tym samym miejscu postać Ganimedesa nawiązując do mitu o porwaniu młodzieńca przez Zeusa w postaci orła. Pomimo długiej historii, gwiazdozbiór nie znalazł się na liście przyjętej przez MUA w 1928 roku.

piątek, 14 czerwca 2013

Jak wyglądałaby Ziemia z pierścieniami...



Przepis? Umieścić bryłę materii poniżej Granicy Roche'a (polecam wyguglać jak ktoś nie zna tego terminu). Ziemska grawitacja niezbyt delikatnie potraktuje wtedy taki obiekt. Załóżmy, że powstaną wokół Ziemi pierścienie o podobnej strukturze i stosunku wielkości do planety jak te Saturnowe. Voila!



A co na dole? Na początek równik, a dokładnie Quito...


Tak sobie, prawda? Więc jedziemy nieco na północ, do Gwatemali...